Kan man få välja sina vänner, tack!

Jag trodde att man valde vänner efter dem man gillar att umgås med. Om andra gillar dem eller inte gillar dem är en helt annan sak. Om jag blir vän med en person och någon annan av mina vänner inte gillar den personen så får det stå för den.
Jag kan ofta få en första uppfattning som inte alls stämmer överens när jag väl har pratat med personen i fråga. Men det är väl inte så konstigt? Jag vet många som anser att jag är kall, elak och sur när de träffar mig första gången och att de inte alls tycker det senare. Detta fenomen beror på att jag är väldigt blyg första gången jag träffar någon. Jag vill avakta och se hur personen är osv. Då uppfattas jag förmodligen som en elak bitch. Men det är ok, för alla får tycka vad de vill om mig. Ändrar de sedan uppfattning så är det kul, men ändrar de inte uppfattning så fine! Du behöver inte gilla mig! Alla kan inte gilla alla.

Är det tvärt om och jag har en första uppfattning om någon, så har väl jag lika stor rätt att ändra mig? Detta har nämligen hänt många gånger. Det jag kommer bäst ihåg är en person som jag tyckte verkade helt ok, men som jag ändrade uppfattning om. Personen i fråga var i verkligheten inte alls så gullig och mysig som han/hon utgett sig att vara. Men det är väl inget fel med det? Alla är olika. Då är det väl helt ok för mig att inte umgås eller prata med denna människa?
NEJ, tydligen inte! Tydligen gäller inte dessa självklarheter när vi pratar om vänners vänner, nära släkt, kompisars partners eller andra personer i samma stil.
Nej, då får vi höra att vi måste anstränga oss för den personens skull och att det är upp till oss att fixa så att allt funkar. Helt plötsligt är det jag, som valt att totalt ignorera personen, som ska ändra på mig och låtsas att allt är bra. Personen som varit falsk, elak och betett sig som en bortskämd barnunge ska självklart tyckas synd om och få allt på silverfat!
Snälla! Kan jag få välja mina vänner själv, tack!

Kommentarer
Postat av: Ingela Plingan

Klart man ska få ändra sig o välja sina vänner själv. Stå på dig;), vännen. kram

2009-03-10 @ 21:11:14
Postat av: Syrran

Du är inte ensam om att anses som en bitch av de som bara träffat dig en gång... Ligger antagligen i släkten :) Det som talar för oss är att vi iakttar människor och deras betéenden och därför många gånger klarar oss undan dårar. (Med undantag för vissa tillfällen) Kraaaam på dä

2009-03-21 @ 22:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0