Tondöv

När jag ändå pratat om vilken musiknörd jag är, så blev jag lite fundersam på hur människor som är tondöva hör musik egentligen. Hör de annorlunda? Eftersom de sjunger annorlunda så borde de höra annorlunda, eller är det bara att de inte kan höra riktigt hur "fint" det låter? Höra om folk sjunger falskt eller om instrument samarbetar eller inte.
Jag skulle ha skrivit mitt projektarbete om tondövhet, det hade varit så mycket mer intressant än det jag skrev om.

Jag blev i alla fall lite nyfiken på detta ämne och lyckades hitta en sida där man kan testa sin tondövhet! Det va riktigt intressant. Man får 36 frågor och ska svara antingen LIKA eller OLIKA. Man får alltså höra två korta melodier med en liten paus emellan och ska sedan svara om melodierna är precis lika eller om de är olika.
Första gången jag gjorde testet fick jag 75% rätt. Det var rätt svårt faktiskt. Jag vet inte om jag kanske var okoncentrerad, men nog ska jag prova igen! Det var riktigt intressant!

Är du TONDÖV?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0