Musiknörd

Vad är det egentligen som gör att folk "faller" för en låt? Jag kan ofta falla för låtar, men det är inte allför många som jag kan lyssna på konstant utan att jag tröttnar. Men vad är det då som gör att vi gillar olika sorters musik?
När jag hör en låt för första gången så lyssnar jag inte på texten, det blir att jag lyssnar på helheten. Om min kropp och själ faller för låten blir det att jag lyssnar på den flera gånger och koncentrerar mig på olika saker. Först kan det vara rösten, sen gitarren osv.
Oftast är det elbasen som gör att jag smälter. Det kan nog vara en förklaring till varför jag älskar Red hot chili peppers. När jag väl lyssnat på alla olika bitar blir det att jag lyssnar på hur intrumenten samarbetar, hur man hittar en över eller understämma. När jag kommit så långt i min undersökning av låten blir det som terapi för hela kroppen. Man känner låten på ett helt annat sätt. Denna undersökning är ofta väldigt lätt att göra på Pink Floyds underbara låtar. För på något konstigt sätt är det som magi när man väl känner låten med kroppen.
Det är svårt att förklara detta, för det är oftast ingen som förstår vad jag menar. Man måste vara en riktig musiknörd för att förstå vad jag menar tror jag. Jag har hittills bara träffat en person som verkligen förstår vad jag menar; Min Pappa.
Om det finns fler som känner som jag så kan jag bara säga: Grattis! För det är verkligen en upplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0